Czy zdarzyło ci się kiedyś, że gdy prowadziłeś jakieś szkolenie, czy prezentację, któryś z uczestników próbował ci udowodnić, że wie więcej niż ty? A może przydarzyło ci się, że w grupie szkoleniowej znalazł się gaduła, przez którego zabrakło czasu na realizację całego programu? A może miałeś jakąś grupę, która milczała jak zaklęta mimo twoich pytań i zachęt do udziału? Może spotkałeś się z osobami, które ustawicznie do siebie szeptały, gdy próbowałeś przeprowadzić zajęcia?
Trudne sytuacje szkoleniowe…
…zdarzają się wszystkim trenerom. Nie chodzi o ciebie – o to, jak się prezentujesz, jak ciekawie mówisz, czy jak dobrze jesteś przygotowana. Każdemu z trenerów zdarzają się, raz na jakiś czas, trudne sytuacje szkoleniowe, trudni uczestnicy i trudne grupy.
Gdy mówimy trudne, mamy na myśli takie, które utrudniają osiągnięcie celów szkoleniowych – tzn. sprawne przekazanie wiedzy i umiejętności wszystkim uczestnikom.
Trudne zachowania i sytuacje blokują uwagę uczestników, niszczą atmosferę szkoleniową, stresują osobę prowadzącą i wytrącają ją z rytmu. W ich efekcie szkolenie staje się mniej przyjemne i mniej efektywne niż mogłoby być. Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, zachowaniami i uczestnikami, jest ważną częścią kompetencji każdego trenera (i każdej osoby pracującej z grupą).
Większość uczestników, to osoby pozytywnie nastawione do prowadzącego i szkolenia, które nie przejawiają trudnych zachowań. Jednak nawet wtedy, gdy trudne sytuacje pojawiają się rzadko, warto być na nie przygotowanym.
Zapraszam cię serdecznie. Spotkamy się na 3,5 godzinnej sesji szkoleniowej, w kilkuosobowej grupie i przyjrzymy się temu, jak radzić sobie, gdy coś idzie (lub może pójść) może pójść nie tak.
Nasze podejście do trudnych sytuacji
Można znaleźć wiele rad dotyczących trudnych sytuacji. Fora pełne są mniej czy bardziej genialnych rad w rodzaju „Pokaż, kto rządzi na szkoleniu!”, „Nie pozwalaj sobie”, „Wjedź uczestnikom na ambicje”, „Wyrzuć ze szkolenia” albo „Przeczekaj, trudna sytuacja sama jakoś się rozwiąże”.
To nie są skuteczne sposoby. Zamiast rozwiązywać problem, tylko pogarszają sytuację. Typowe metody nauczycielskie nie sprawdzają się w odniesieniu do grupy osób dorosłych.
Nie chodzi o to, by walczyć, ale aby w pełni zaangażować uczestników. Nie chodzi o to, by ich blokować, ale by skierować ich energię w stronę pozytywnego udziału. Nie chodzi też o to, by biernie czekać, aż sytuacja sama jakoś się rozwiąże, bo brak reakcji również jest reakcją i cichym przyzwoleniem ze strony trenera na sytuacje, które rozbijają szkolenie.
Techniki, których uczymy na tym szkoleniu, bardziej przypominają delikatne aikido niż brutalny boks czy zapasy. Twoim celem, jako trenera, jest wykorzystać energię uczestnika tak, by zamiast szkodzić, pomagała w nauce.
Program szkolenia
» Co jest, a co nie jest trudnym zachowaniem?
» Skąd się biorą trudne sytuacje?
» Dynamika rozwoju trudnych sytuacji
» O co mu chodzi? Motywacje i sposoby myślenia uczestników, stojące za trudnymi zachowaniami.
» Cztery typy trudnych sytuacji
» Jaką rolę pełnią przekonania i emocje doświadczane przez trenera?
» Interpretacje i przekonania, które wzbudzają negatywne emocje
» Jak ustalić normy szkoleniowe?
» Jakie zachowania prowokują trudne zachowania?
» Jak modelować zachowania?
» Dostrzeganie
» Powstrzymanie instynktownej reakcji
» Parafrazowanie
» Przeformułowanie (przeramowanie)
» Włączanie
» Informacje zwrotne
» Oddziaływanie poprzez komunikację niewerbalną
» Gadulstwo
» Monopolizowanie („Prowadź te zajęcia tylko dla mnie”)
» Przerywanie, wchodzenie w słowo
» Nadaktywni uczestnicy, nadaktywna grupa
» Odmowa udziału w ćwiczeniu (lub innej części szkolenia)
» Negowanie potrzeby („My już to wszystko umiemy”, „To szkolenie nie jest potrzebne”, „Nie traćmy na to czasu”)
» Uparte szepty z tyłu sali
» Zajmowanie się czymś innym
» Znudzenie
» Uczestnik wycofany
» Milcząca grupa
» Uczestnik, który nic nie łapie
» Spóźnianie się uczestników
» Pustka w głowie trenera
Kto poprowadzi szkolenie?
Beata Pierzchała-Ryżak
Psycholog, trener. Od kilkunastu lat projektuje i prowadzi szkolenia interaktywne z zakresu umiejętności społecznych. Na sali szkoleniowej (nieważne czy tradycyjnej czy wirtualnej) po prostu petarda: szybko nawiązuje kontakt z uczestnikami, jest żywym przykładem tego, czego uczy na szkoleniach trenerskich, solidna i dowcipna. Wielu uczestników jej szkoleń mówi, że dużo się nauczyli, obserwując jak ona to robi.
Od kilku lat pomaga rozwijać umiejętności trenerów wewnętrznych Nokii oraz Electrolux Poland. Cyklicznie prowadzi też otwarte szkolenia trenerskie, do niedawna w Krakowie, od niedawna w online, w których wzięli udział trenerzy m.in. Axa Assistance, Capgemini, Alfa Laval Toyota Motor Poland, ABB, Samsung i wielu innych firm. Wspierała zespoły trenerskie w Banku Zachodnim WBK, Bluerank, IKEA Industry Wielbark, Veolia Energia Warszawa, NOKIA, Electrolux Poland.
Pasjonatka metod interaktywnych w uczeniu innych. W czasie pandemii wspierała nauczycieli w szkole swojej córki, szukając wspólnie z nimi pomysłów na doskonalenie nauki zdalnej. W wolnych chwilach trenerka Odysei Umysłu, projektu edukacyjnego, który rozwija twórcze myślenie oraz projektowe działanie wśród dzieci i młodzieży.
Gdzie, kiedy, za ile?
W cenie:
- udział w szkoleniu live-online
- dostęp do wewnętrznej strony szkolenia z materiałami i pomocami do pobrania
- praca warsztatowa w kilkuosobowej grupie
- nieograniczony kontakt telefoniczny lub mailowy z trenerem po ukończeniu szkolenia
- certyfikat ukończenia szkolenia
18 października 2022
brutto
3,5-godzinne zajęcia online
środa: 12.00 – 15.30
Czego potrzebujesz, aby wziąć udział w sesjach?
Wystarczy Internet i laptop ze sprawną kamerą i mikrofonem. Korzystamy z narzędzia ZOOM, które nie wymaga instalowania po stronie użytkownika żadnego oprogramowania ani dodatkowych rejestracji.