Rozmowy oceniające rzadko cieszą się dobrą opinią. W wielu firmach są traktowane jako niepotrzebna formalność i przejaw biurokracji. Tymczasem są one jednym z kluczowych narzędzi, bez których nie da się dobrze zarządzać ludźmi. To szkolenie nie tylko pozwala zmienić atmosferę wokół systemu ocen, dzięki niemu istotnie podnoszą się umiejętności menedżerskie oceniających oraz poprawia się atmosfera i efektywność pracy.
Uczestnicy
Szkolenie adresowane jest do osób prowadzących rozmowy oceniające z podwładnymi.
Materiały
Podczas zajęć stosujemy m.in. filmy szkoleniowe nakręcone z udziałem aktorów oraz analizy przypadków.
Konkrety
W trakcie szkolenia uczestnicy poznają i ćwiczą scenariusz skutecznej rozmowy oceniającej. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach opracowanych w oparciu o realia Państwa Przedsiębiorstwa.
W trakcie szkolenia uczestnicy
Program szkolenia
System Ocen Pracy w Przedsiębiorstwie
Jakie korzyści z systemu mają oceniający i oceniani?
Kryteria oceny
Jak korzystać z nich w trakcie rozmowy oceniającej?
Jak interpretować poszczególne punkty skali ocen?
Sprawiedliwa ocena czyli jak zwiększyć obiektywizm oceny?
Rodzaje błędów na jakie narażona jest osoba oceniająca
Sposoby przeciwdziałania błędom oceny
Psychologiczne błędy oceny i przeciwdziałanie im
W jaki sposób formalny system ocen pomaga unikać błędów w ocenie pracy?
Zasady i techniki przygotowania się do oceny
Jak zbierać potrzebne informacje i argumenty?
Analiza zadań i przykładów z ocenianego okresu
Jak przeprowadzić rozmowę oceniającą?
Praktyczny scenariusz rozmowy oceniającej
Dobór sposobu prowadzenia rozmowy w zależności od doświadczenia i nastawienia pracownika
Zasady prowadzenia skutecznej rozmowy oceniającej
Informowanie zarówno o mocnych jak i słabych stronach pracownika
Jak fachowo przekazać wysoką ocenę?
Jak fachowo przekazać niską ocenę?
Rozwiązywanie problemów – docieranie do przyczyn niezadowalających sytuacji w pracy
Sposoby angażowania pracownika (m.in. poprzez zadawanie pytań)
Jak zakończyć i podsumować rozmowę oceniającą?
Trudne sytuacje: taktyki i skuteczne reakcje
Jak zachęcić do rozmowy pracownika, który jest negatywnie nastawiony do procesu oceny (opór pracownika)?
Jak kontrolować przebieg rozmowy z pracownikiem, który nie zgadza się z oceną?
Jak radzić sobie w sytuacji, gdy pracownik zamiast odwoływać się do merytorycznych argumentów koncentruje się na subiektywnych kwestiach (np. porównuje się z innymi pracownikami)?
Jak angażować np. pracownika milczącego, „zamkniętego”?
Inne trudne sytuacje
Informacje dodatkowe
Optymalna wielkość grupy szkoleniowej: 12 osób (maksymalnie – 16 osób)
W trakcie szkoleń uczestnicy biorą udział w nagraniach wideo.
W ramach przygotowania opracowujemy scenariusze oparte na pracy uczestników. Materiały te są wykorzystywane podczas ćwiczeń.
W ramach szkolenia uczestnicy otrzymują praktyczny podręcznik oceny pracownika.
Nasze doświadczenia
Wybrani klienci, dla których realizowaliśmy ten program: NGK Ceramics, Makro Cash and Carry, PZL Świdnik, Netia, Allianz.
Przykładowa realizacja: Rozmowy oceniające – szkolenia dla Makro Cash and Carry. W szkoleniu wzięli udział dyrektorzy hal, kierownicy działów i stoisk oraz kadra kierownicza Centrali, przeszkolono około 800 osób.