Podstawowe szkolenie z zakresu obsługi klienta. Dzięki wiedzy i umiejętnościom nabytym w jego trakcie, pracownikom łatwiej jest zachować życzliwość, spokój i profesjonalizm. Umiejętności rozwijane w trakcie tego szkolenia są przydatne zarówno dla osób obsługujących klientów zewnętrznych, jak i tych, których kontakty ograniczają się głównie do własnej firmy – w tym drugim przypadku, uczymy traktować współpracowników jako cennych klientów wewnętrznych.
Uczestnicy
Szkolenie jest adresowane do pracowników, którzy na co dzień obsługują klientów – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.
Ćwiczenia
Wprowadzamy dużo ćwiczeń. Uczestnicy wypróbowują techniki oraz otrzymują informacje zwrotne na temat tego, jak sobie radzą.
Konkrety
Odwołujemy się do realiów pracy uczestników, dzięki zapoznaniu się z nimi podczas analizy potrzeb.
Program szkolenia
Podstawowe zasady obsługi klienta
Poziomy zadowolenia klienta (drabina satysfakcji)
– jak zwiększać satysfakcję klienta?
Potrzeby klienta – czego klient oczekuje oprócz załatwienia sprawy?
“Momenty prawdy” – dlaczego szczegóły w obsłudze klienta są tak ważne?
Typy klientów – sposoby postępowania z klientem w zależności od zestawu zachowań, który reprezentuje
Umiejętności komunikowania się w kontakcie z klientem
Jak aktywnie słuchać klienta?
Komunikacja niewerbalna: kontrolowanie własnego zachowania i trafne odczytywanie komunikacji pozasłownej klienta
Komunikacja niewerbalna w spotkaniach bezpośrednich
Praca głosem w rozmowach telefonicznych
Pytania otwarte i zamknięte – jak ich używać w celu zdiagnozowania problemu klienta?
Jak upewnić się, że dobrze się rozumiemy? – podsumowywanie wypowiedzi klienta, kierunkowanie, parafraza
Czego nie robić?– złe nawyki słuchania
Jakich słów i sformułowań używać a jakich nie? (język obsługi klienta)
Rodzaje języka stosowanego podczas obsługi klienta (język współpracy i język konfrontacji)
Uprzejmość kontra rozkazy
Sformułowania pozytywne i negatywne
Wyrażanie zrozumienia
Wyrażanie szacunku
Jak zostać zrozumianym?
Trudne sytuacje i trudni klienci – scenariusze budowania pozytywnego obrazu firmy w trudnych sytuacjach
Sposoby radzenia sobie z trudnym klientem
Rozpoznanie stanu emocjonalnego klienta
Fazy rozbrajania zdenerwowanego klienta
Przekazywanie niepomyślnych informacji
Panowanie nad swoimi emocjami
Radzenie sobie z krytyką ze strony klienta
Inne trudne sytuacje, z którymi spotykają się pracownicy
Co zrobić, gdy nie można powiedzieć „tak”?
Jak mówić „nie” w sposób konstruktywny?
Proponowanie alternatywnego rozwiązania
Zwroty, których należy unikać, by nie prowokować klienta
Obsługa klienta wewnętrznego
Na czym polega specyfika kontaktu z klientem wewnętrznym?
W jaki sposób asertywność pomaga w efektywnej współpracy z klientem wewnętrznym?
Jasne precyzowanie oczekiwań
Jak dochodzić do porozumienia w trudnych sytuacjach?
– schemat asertywnego rozwiązywania problemów w relacjach z klientem wewnętrznym
Informacje dodatkowe
Optymalny czas trwania szkolenia w wersji podstawowej: 2 dni (ok. 16 godzin zajęć)
Optymalna wielkość grupy szkoleniowej: 12 osób (maksymalnie – 16 osób)
W trakcie szkoleń uczestnicy biorą udział w nagraniach wideo i audio (rozmowy telefoniczne)
W ramach przygotowania opracowujemy scenariusze oparte na pracy uczestników. Materiały te są wykorzystywane podczas ćwiczeń.
Nasze doświadczenia
Przykładowa realizacja: Profesjonalna obsługa klienta (bezpośrednia i telefoniczna) dla SITA Polska (ogólnopolska sieć zakładów Gospodarki Odpadami oraz Utrzymania Czystości). W szkoleniu wzięło udział 150 pracowników działów obsługi klienta, produkcyjnych oraz windykacji