Głos zabiera wciąż ta sama osoba

Trudne sytuacje szkoleniowe część 2

Głos zabiera wciąż ta sama osoba

Zadajesz pytanie skierowane do grupy i od razu dostajesz odpowiedź. Wspaniale, tylko, że pochodzi ona wciąż od tej samej osoby (czasem dwóch, czy trzech). Szkolenie coraz bardziej zmienia się w rozmowę z jednym czy dwoma uczestnikami.

Dlaczego taka sytuacja nie jest najlepsza? Choćby dlatego, że ankiety końcowe będę wypełniać wszyscy uczestnicy, a nie tylko ta jedna. Może się wtedy okazać, że pozostałe osoby nie tylko nie są tak samo zadowolone ze szkolenia, jak osoba aktywna. Mogą czuć, że nie poświęcono im wystarczająco uwagi i ocenić szkolenie jako słabe. Po drugie osoby milczące nie opanują wiedzy w takim stopniu jak osoba aktywna. Po trzecie osoby milczące mogą mieć zupełnie inne potrzeby i pytania niż osoba aktywna.

Twoim zadaniem jako trenera jest praca z całą grupą. Z perspektywy celów szkolenia ważne jest, by w szkoleniu brali udział wszyscy uczestnicy. Twoim zadaniem jest sterowanie aktywnością uczestników. W odniesieniu do jednych jest to zachęcanie ich do aktywności, w odniesieniu do innych, blokowanie.

Sytuacja, w której jeden uczestnik monopolizuje grupę jest trudna,  bo potrzebujesz tą osobę przyblokować. Bardzo często pozostali uczestnicy milczą, bo najbardziej aktywna osoba jest po prosty szybsza, odważniejsza, bardziej wygadana i bardziej skłonna do odpowiedzi. – Po co mam odpowiadać, jeżeli ktoś już to zrobił?

Monopolista, najczęściej zabiera głos z dobrych pobudek – chce wnieść do szkolenia swój wkład. Jeżeli zablokujesz go w negatywny sposób, po pierwsze go zniechęcisz, a po drugie, pokażesz innym uczestnikom, że można dostać po łapach za zbytnią aktywność. Dlatego pierwszym krokiem jest docenienie aktywności i wkładu, jaki do szkolenia wnosi aktywna osoba. Gdy zaczyna odpowiadać, możesz do niej podejść i powiedzieć:

Cieszę się Zbyszku z twojej aktywności, twoje wypowiedzi są naprawdę cenne. Sam też pewnie jesteś ciekawy co myślą inne osoby, dajmy im taką szansę,,, 

Aniu widzę, że jesteś gotowa, żeby odpowiedzieć na to pytanie (trener uśmiecha się do Ani) Bardzo sobie cenię to, że jesteś chętna, żeby się z nami dzielić swoim doświadczeniem. Chcę jednak żeby osoby, które jeszcze nie miały okazji powiedzieć, co o tym myślą, mogły też podzielić się z nami swoją opinią (i w tym momencie trener zrywa kontakt wzrokowy z Anią i przenosi wzrok na osoby, które chce zachęcić do aktywności).

Drugą częścią rozwiązania jest zwracanie się z bezpośrednimi pytaniami do osób mniej aktywnych.

Możesz także ułatwić wypowiedź osobom, które nie są takie szybkie:

– Czy ktoś, kto jeszcze nie miał okazji się wypowiedzieć, chciałby się podzielić swoją opinią?

– Zapraszam osoby, które nie miały jeszcze okazji się wypowiedzieć. Co o tym sądzicie? Jaka jest wasza opinia?

Po wysłuchaniu odpowiedzi mniej aktywnych osób, możesz wrócić do Zbyszka z pytaniem o to, czy ma jeszcze coś do dodania.



BEZPŁATNY EBOOK

Jak rozkręcić grupę szkoleniową?

Chciałbyś, żeby uczestnicy twoich szkoleń byli zaangażowani i aktywni? W tym praktycznym poradniku, zebraliśmy najważniejsze sposoby, dzięki którym skutecznie ożywisz każdą grupę.
POBIERZ TERAZ
close-link