Jeśli zarządzasz zespołem trenerów wewnętrznych to jedną z kluczowych dla ciebie kwestii jest odpowiedź na pytanie: Jak oceniać jakość zajęć, które prowadzą twoi ludzie?
Z jednej strony wydawać by się mogło, że to prosta sprawa. Przecież standardem w pracy trenera są ankiety oceny szkolenia (wypełniane przez uczestników na zakończenie zajęć). Są w nich zawarte pytania dotyczące sposobu prowadzenia zajęć, więc trener otrzymuje bieżącą informację zwrotną o tym jak pracuje.
Owszem, takie ankiety są ważnym elementem w pracy trenera wewnętrznego, ale nie wystarczającym. Z trzech powodów:
- Po pierwsze wyniki ankiety często nie są obiektywne. Nierzadko są one raczej wyrazem sympatii, współczucia czy złości na prowadzącego niż rzeczywistej jakości zajęć. Istotne są także dotychczasowe doświadczenia uczestnika – inaczej patrzy osoba, która pierwszy raz bierze udział w zajęciach, a inaczej weteran kursów. Duży wpływ na ocenę ma także postawa uczestnika wobec samych szkoleń i polityki firmy – najlepszy trener może dostać kiepskie oceny, gdy uczestnicy są przeciwni jakiemuś rozwiązaniu.
- Po drugie, ze względów praktycznych końcowa ankieta musi być krótka. A to oznacza, że nie dysponujemy szczegółami, które pozwoliłyby na rzetelną informację zwrotną.
- Po trzecie uczestnicy nie są fachowcami,jeśli chodzi o warsztat pracy szkoleniowca. Wielu rzeczy nie dostrzegają.
Czy jest jakiś inny sposób, który pozwoliłby na uzyskanie obiektywnej, szczegółowej i fachowej informacji na temat pracy trenera?
Tak. Obserwacja zajęć z użyciem arkusza opisującego szczegółowe kompetencje trenera.
Tego rodzaju arkusz jest niezbędny z kilku powodów:
- Trener zapoznając się z arkuszem przed zajęciami, otrzymuje jasną informację na temat wymagań. Kryteria arkusza stanowią standardy jego pracy.
- Ustalenie i opisanie punktów oceny ułatwia jej przeprowadzenie. Oceniający otrzymuje schemat, który pomaga w rzetelnej ocenie.
- Z perspektywy trenera, taka ocena jest bardziej sprawiedliwa– bo opiera się na opisach zachowań, a nie na subiektywnym spojrzeniu oceniającego czy chwilowym nastawieniu uczestników.
- Dzięki ocenie, możliwe jest zaplanowanie rozwoju umiejętności trenera.
- Jeśli ocena powadzona jest systematycznie daje to informację zarówno o konkretnych trenerach jak i o całym zespole, co ułatwia planowanie pracy i przydział zadań konkretnym osobom, tak by w jak największym stopniu wykorzystać ich mocne strony.
Taki arkusz warto zbudować od samodzielnie – tak, by znalazło się w nim to, co jest ważne dla nas. Inspiracji może dostarczyć zamieszczony niżej arkusz z 45 kluczowymi kompetencjami trenera.
Jak korzystać z arkusza?
- Zapoznaj trenera z arkuszem– tak, aby każdy trener wiedział, co będzie oceniane.
- Przeprowadź obserwację. Jeśli tylko możesz weź udział i obserwuj całe szkolenie. Jeśli nie jest to możliwe zastanów się, jaki minimalny okres szkolenia powinieneś obserwować, by móc rzetelnie ocenić sposób prowadzenia zajęć.
- Wypełnij arkusz. Staraj się wpisywać jak najwięcej komentarzy i uzasadnień dla ocen.
- Na podstawie wypełnionego przez Ciebie arkusza porozmawiaj z trenerem wewnętrznym.Wspólnie wypełnijcie wnioski na przyszłość (najlepiej w formie konkretnych celów rozwojowych).
Wykorzystanie arkusza do samooceny i oceny współpracowników
Arkusz może być przydatny także dla samych trenerów wewnętrznych. Po pierwsze trener może użyć go jako arkusza samooceny lub też poprosić o wypełnienie go przez współpracujących z nim trenerów – najbardziej sprawdza się w przypadku prowadzenia zajęć we dwie osoby.
Ocena trenera na postawie ankiety wypełnionej przez uczestników
Zamieszczony wyżej arkusz jest arkuszem obserwacji i wymaga raczej wiele czasu. Zdecydowanie nie jest to arkusz, który może być wypełniany przez uczestników szkolenia. Warto jedna, podczas oceny trenera korzystać z ich opinii. W tym celu należy zastosować standardową ankietę oceny szkolenia (pod tym linkiem można znaleźć przykład takiego arkusza. także w formacie .doc).