Ankieta po szkoleniu – jak rozdawać i zbierać?

Załóżmy, że masz świetną ankietę oceny szkolenia (jeżeli nie, zajrzyj proszę do tego tekstu). Pytanie przed jakim stoisz brzmi: Jak ją poprawnie wykorzystać? Ankieta po szkoleniu może przynieść mało wiarygodne wyniki. Dość często przydarza się, że kiepskie szkolenia dostają wysokie wyniki (albo odwrotnie). Jak tego uniknąć?

Kilka wskazówek dotyczących tego jak sprawić by uczestnicy wypełnili ją w sposób rzetelny, dostarczając nam wiarygodnych wyników.

Czy ankieta po szkoleniu powinna być anonimowa czy imienna?

Oprócz naprawdę wyjątkowych przypadków zdecydowanie anonimowa. To pozwoli uczestnikom na swobodne wyrażenie swojego zdania na temat szkolenia. Ankieta, pod którą uczestnik się podpisuje da nam zupełnie inne wyniki niż ankieta anonimowa. Najczęściej będą one jednak miały mało do czynienia z jakością szkolenia a więcej z próba pokazania się jako osoba inteligentna, która wszystko zrozumiała.

Aby ankieta była w pełni anonimowa, po wypełnieniu jej przez uczestników, nie odbieraj ich osobiście tylko poproś, by uczestnicy złożyli je w jednym miejscu, lub aby zebrał je jeden z uczestników. Czasami (jeśli to możliwe) trenerzy proszą organizatorów szkolenia o rozdanie i zebranie ankiet.

Kiedy ankieta powinna być wręczana?

Najczęściej ankieta wręczana jest na zakończenie szkolenia (było nie było, jest ankieta po szkoleniu).

Można ją wręczyć również na początku szkolenia (np. gdy szkolenie dotyczy kilku różnych tematów, jest prowadzone przez kilka osób), dzięki czemu uczestnicy będą mogli w trakcie zajęć skoncentrować się na zagadnieniach, które są dla nas istotne (np. ocenie pojedynczych bloków szkolenia), nad poszczególnymi odpowiedziami.

Co powiedzieć wręczając po szkoleniu ankietę?

W momencie wręczania ankiety pamiętaj, by szczegółowo wyjaśnić uczestnikom cele jakim ona służy i sposób wypełniania. Np.

Bardzo proszę o wypełnienie ankiety oceniającej szkolenie. Służy ona doskonaleniu prowadzonych dla Was zajęć. Jak Wiecie spotykamy się cyklicznie i bardzo zależy mi na Waszych opiniach – dzięki temu lepiej dopracowywać szkolenia dla Was. Przypominam, że ankieta jest anonimowa. Bardzo proszę o zakreślenie odpowiedzi na pytania zamknięte – na skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza….

Jak poradzić sobie z błędem ostatniego wrażenia?

Błąd ostatniego wrażenia, w odniesieniu do ankiet oceny szkoleń polega na tym, że uczestnicy oceniają nie całe szkolenie, ale ostatnią jego część – jeżeli pod koniec był ciekawy blok a prowadzący mówił ciekawie, całe szkolenia jest ocenione pozytywnie, mimo, że inne jego części były kiepskie.

Przy wręczaniu ankiety podkreśl, aby oceniając szkolenie uczestnicy brali pod uwagę jego cały przebieg. Jeśli szkolenie było długie – w trakcie podsumowania szkolenia przypomnij wszystkie bloki tematyczne.

Jak uniknąć zniekształceń oceny spowodowanych tendencją do odwzajemniania się?

Ludzie mają tendencję do odwzajemniania się za miłe gesty. Gdy powiem ci, że przyjemnie mi się z tobą rozmawiało, stwierdzisz, że jestem miły, nawet, jeżeli cię nudziłem. To samo może przydarzyć się w przypadku oceny szkolenia.

Stosuj zasadę: najpierw ankieta oceniająca, potem dyplomy i podziękowania.

Jeden z uczestników szkoleń opowiedział mi o warsztatach, w których niedawno uczestniczył. Zakończenie ich wyglądało następująco. Po zakończeniu części merytorycznej trenerzy zaprosili uczestników na środek sali, podziękowali im za udział w szkoleniu, wręczyli dyplomy. A ponieważ było to ostatnie szkolenie z całego cyklu – pojawili się kelnerzy i wnieśli szampana. W tej miłej atmosferze prowadzący poprosili uczestników o jeszcze chwilę uwagi i rozdali ankiety. Jak myślicie jakie były oceny? To oczywiście skrajny przypadek, ale pamiętajmy, że ankiety zawsze powinny być rozdane przed oficjalnym zakończeniem szkolenia.

Ile dać czasu na wypełnianie ankiety?

Niestety bardzo często sytuacja jest następująca: prowadzący zapowiedział, że szkolenie zakończy się o 16-tej, właśnie zbliża się ta godzina, część uczestników powoli się już pakuje, część zerka ukradkiem na zegarek – a tu trener mówi o wypełnieniu ankiety. W takiej sytuacji nie ma co liczyć na rzetelne i przemyślane odpowiedzi.

Pamiętaj, aby zawsze zostawiać czas na blok podsumowujący szkolenie, w ramach, którego uczestnicy spokojnie wypełnią ankiety oceniające.

Jak zebrać ankiety od wszystkich uczestników?

Aby być pewnym, że otrzymasz zwrotnie wszystkie ankiety zbieraj je bezpośrednio po wypełnieniu ich przez uczestników. W sytuacji, gdy jakiś uczestnik zaproponuje Ci, że wypełni ankietę na spokojnie, w domu i odeśle – zachęć i przekonaj go, by poświęcił kilka minut na wypełnienie jej na sali szkoleniowej.

By takich sytuacji unikać – pamiętaj o zarezerwowaniu czasu. Dzięki temu uczestnicy rzadziej będą pytali (lub nawet w ogóle) o to, czy mogą zabrać ankietę do domu i później ją odesłać.

Beata Pierzchała-Ryżak
Beata Ryżak

Trener i psycholog. Od 20 lat pomaga ludziom lepiej radzić sobie tam, gdzie praca wymaga kontaktu z drugim człowiekiem oraz samym sobą. Przeszkoliła ponad 20 tysięcy osób i wciąż czuje pasję w tym, co robi. Współpracowała m.in. z: Makro, Plus GSM, Netia, Warta, NGK, Electrolux Polska i NOKIA. Uczestnicy jej szkoleń cenią w niej najbardziej energię, kontaktowość, autentyczność i poczucie humoru. Często mają poczucie, że jako trener znał ich pracę i proponuje rozwiązania, które mogą zastosować u siebie.

Artykuły: 16

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *